Vuoden arktinen muotoiluintensiivinen yritys

KILPAILU VUODEN ARKTISESTA MUOTOILUINTENSIIVISESTÄ YRITYKSESTÄ ESITTELEE ARKTISEN ALUEEN MUOTOILUA

Vuoden Arktinen Muotoiluintensiivinen Yritys -voittaja valitaan vuosittain yleisöäänestyksellä.  

Tulokset vuoden 2021 palkinnon saajaksi julkaistaan Arctic Design Weekillä ke 24.3.2021 live-striimattavassa Award Nightsissa.

Palkintoa on jaettu vuodesta 2016 lähtien. Vuonna 2019 voittaja valittiin ensimmäistä kertaa äänestämällä ennakkoon valituista ehdokkaista.

Vuoden muotoiluintensiivinen yritys 2021

Inarin Käsityöpuoti

Vastuullisesti toimiva Kasityopuoti.fi -verkkokauppakonsepti kokoaa yhteen useiden Inarin alueen muotoilu-, taide- ja käsityöalan ammattilaisten kädenjälkeä. Asiakas voi hankkia palvelusta nopeasti ja vaivattomasti laadukkaita, luovia ja uniikkeja tuotteita. Myyntikokoelmasta löytyy mm. maiharipieksut, vapaasti puhallettu taidelasi ja tuotteet lappilaisista luonnonmateriaaleista.Käsityöläisille Puoti tarjoaa vertaistukea ja tuotteistamis- ja markkinointiapua, joihin pienillä toimijoilla ei riittäisi resursseja yksin.

Päätehtävämme on tarjota asiakkaillemme inarilaista osaamista, edistää aktiivisesti suomalaisen käsityön ja muotoilun arvostusta sekä tukea pienyrittäjyyttä ja paikalliskulttuuria. Kaiken toiminnan ytimessä on tarve tehdä omaa juttua ja olla hyvien puolella.

Inarin Käsityöpuoti on syntynyt yli 10 pohjoisen pienyrittäjän yhteistyönä. Brändiviestinnästä ja verkkokaupan palvelumuotoilusta vastaa digitoimisto Robodog.

Yrityksen yhteystiedot:
puoti@kasityopuoti.fi 

VUODEN ARKTINEN MUOTOILUintensiivinen YRITYS -PALKINNON KRITEERIT

1. Muotoilun innovatiivisuus

Edistääkö kilpaileva tuote muotoilua ammattina ja edustaako se uutta, innovatiivista ajattelua muotoilun harjoittamisessa?

Onko kilpaileva tuote aidosti uniikki, mielikuvituksellinen ja innovatiivinen, ja tarjoaako se täysin uudenlaisen, uraauurtavan tuotteen, jossa on ennennäkemättömiä ominaisuuksia?

Käyttääkö kilpaileva tuote uusia järjestelmiä, materiaaleja, prosesseja ja/tai teknologiaa oivaltavalla, mielikuvituksellisella ja alkuperäisellä tavalla?

2. Muotoilun vaikuttavuus

Sosiaalinen vaikutus: Onko tuotteella potentiaalia tuottaa positiivinen vaikutus yhteiskunnalle? Parantaako se ihmisten elämänlaatua ja oloja planeetallamme, ja antaako se panoksensa paremman, turvallisemman ja kukoistavamman maailman kehittämiseen?

Liiketoiminnallinen vaikutus: Onko tuotteella potentiaalia kaupalliseen menestykseen? Johtaako muotoiluun sijoittaminen kasvavaan markkinaosuuteen, suurempaan myyntiin ja/tai parempaan asiakasuskollisuuteen?

Ympäristövaikutus: Onko tuotteella potentiaalia aikaansaada merkittävä myönteinen muutos ympäristössään? Voiko muotoilu luoda uuden vertailuarvon sille, millaista kestävä muotoilu on, ja voiko se olla mukana edistämässä parempaa, kestävämpää tulevaisuutta?

3. Muotoilun vientipotentiaali:

Onko tuotteella potentiaalia menestyä ulkomaan markkinoilla?

Vastaako tuote globaalien markkinoiden tarpeisiin?

VUODEN ARKTINEN MUOTOILUintensiivinen YRITYS -PALKINNON KUTSUTUT EHDOKKAAT 2021

Uniikki, ekologinen designhotelli Napapiirillä

Vuonna 2016 valmistunut Arctic TreeHouse Hotel on kansainvälisesti palkittu designhotelli, jonka konseptissa ekologisuudella on ollut keskeinen rooli. Hotellin on suunnitellut suomalainen arkkitehtitoimisto Studio Puisto.

Yhden suuren hotellirakennuksen sijaan Arctic TreeHouse Hotel koostuu yksittäisistä majoitusyksiköistä ja päärakennuksesta, joissa arktinen luonto tulee lähelle vieraita. Paanuverhoillut, pylväillä seisovat sviitit sulautuvat vaivatta metsäiseen vaaranrinteeseen. Sviittien keskeinen elementti on pohjoiselle taivaalle ja ympäröivään metsään antava panoraamaikkuna, josta sopivissa olosuhteissa voi ihailla revontulia. Sisustuksessa on käytetty luonnonmateriaaleja, kuten puuta ja villaa, ja yllätyksellisiä yksityiskohtia, jotka viittaavat ympäröivään luontoon ja hotellin konseptiin. Vaikka päärakennuksen vastaanotto ja ravintola ovat yhtä suurta tilaa, rytmitys, materiaalit ja värit tekevät tunnelmasta lämpimän ja intiimin.

Ekologisuudella on keskeinen rooli hotellin konseptissa. Kaikki rakennukset on tehty kestävästi tuotetusta suomalaisesta puusta. Sviittien viherkatto auttaa hulevesien käsittelyssä ja tuo metsään takaisin sviitin pinta-alan verran kasvustoa. Sviittien puiset sisäpinnat luovat miellyttävän tunnelman, pitävät sisäilman terveenä ja huolehtivat miellyttävästä akustiikasta. Rakennusvaiheessa vältyttiin turhalta puiden kaatamiselta ja metsämaan kulumiselta, kun majoitusyksiköt rakennettiin muualla ja nostettiin lähes valmiina paikoilleen. Osa hotellin sähköstä tuotetaan aurinkopaneeleilla, ja hotellissa kierrätetään kaikki mahdollinen. Arctic TreeHouse Hotel saikin arvostetun Green Key -sertifikaatin ensimmäisenä yksityisenä hotellina Lapissa.

 

BRILLET – HIUKAN PAREMPI OPTIKKOLIIKE

Brillet on Rovaniemelle 12.10.2013 avattu yksityinen optikkoliike, joka panostaa laadukkaisiin tuotteisiin, persoonallisiin mallistoihin sekä asiantuntevaan palveluun. Brilletin yrittäjinä toimivat pitkän kokemuksen omaavat rovaniemeläiset optometristit Taina ja Pasi Hiukka.

Yksi Brilletin perusajatus on Näköasiantuntijuus. Yrityksen henkilökunta ja heillä vastaanottoa pitävät silmälääkärit ovat valittu Näköasiantuntijuus -ajatusta silmällä pitäen. Yritykselle on erittäin tärkeää tutkia ja palvella asiakkaat huolella ja asiantuntemuksella, ilman kiirettä. Asiakkaan etu on paneutuminen ja tarkkuus. Kaikkea toimintaa ohjaavat arvot asiantuntijuus, ihmisläheisyys, paikallisuus ja eettisyys.

Yksityisenä optikkoliikkeenä Brillet on muotoillut kilpailu- ja erilaistamiskykyään konseptoimalla ja brändäämällä palvelujaan. Brilletistä löytää TARKKA-näöntutkimuksen, Kuivan Silmän KUNNON palvelun, HUIPPU-valikoiman yksinoikeudella Rovaniemeltä. He järjestävät Silmäniloa Messut ja Brilskeet – kehystapahtumat.

Brillet toimii hyvin ketjuuntuneella toimialalla, jossa kilpailukeinoina käytetään vahvasti hintaa. Yritys on valinnut strategiakseen muotoilla ja konseptoida lisäarvopalveluita erilaistuakseen markkinoilla.

 

Lue lisää tästä.

GEOPARD

Teollisen muotoilun ratkaisu kaivosteollisuudelle

 

Geopard on Comadev Oy:n innovoima ja valmistama maanalaiseen timanttikairaukseen erikoistunut työkone. Geopardin suunnittelussa ja tuotemuotoilussa on huomioitu maanalaisten tilojen asettamat tilankäyttö-, työturvallisuus- sekä tuotantotehokkuus vaatimukset. Koneen kompakti koko, monipuoliset työskentely mahdollisuudet, kauko-ohjausjärjestelmä, ketterä alusta sekä sähkömoottoritekniikka mahdollistavat nykystandardien mukaisen ympäristöystävällisen tuotannon.

Geopard on kaivosgeologin tai infra-suunnittelijan vaivaton ja kustannustehokas valinta kaivos- ja infrakohteiden haastaviin olosuhteisiin.

Yrityksen muotoiluratkaisut edistävät tuoteinnovaation vaikuttavuutta, kilpailukykyä sekä vahvistaa sen vientipotentiaalia.

 

LUE LISÄÄ 

 

HARRINIVA

Kylmä on uusi kuuma –viestintäkonsepti syntyi koronapaineessa.

Harriniva Hotels & Safaris on päättänyt panostaa kotimaan markkinan. Aiemmin lähes ainoastaan ulkomaalaisille myyty tarjoama on nyt paketoitu suomalaisille sopivaksi. Muoniolaisen perheyrityksen muotoilu-uudistuksen tavoite on saada suomalaiset korvaamaan talven etelänmatkansa Lapin eksotiikalla.  Lisäksi yritys on mullistanut markkinointinsa luomalla kuluttajille suoran verkkokaupan ja lisäämällä hallitukseen markkinointiosaamista.

Harriniva Hotels & Safaris, Muoniolainen perheyritys ei jäänyt tuleen makaamaan, vaan lähti panostamaan voimakkaasti kotimaan markkinaan.

-Erityisen hankalaksi meille tilanteen tekee sen, että asiakkaistamme yli 90% tulee ulkomailta eikä helpotusta matkustusrajoituksiin ole näköpiirissä, toteaa toimitusjohtaja Niina Pietikäinen. Siksi lisäsimme hallitukseemme markkinoinnin osaamista, ja olemme suunnanneet kaikki markkinointipanostuksemme kotimaahan.

”Kylmä on uusi kuuma” -kampanjakonsepti sai alkunsa, kun yhtiön oli mietittävä uusi kohderyhmä ulkomaalaisten jäädessä kotiinsa koronarajoitusten vuoksi. Kampanja tulee kuulumaan radiokanavilla ja näkymään niin verkossa, printissä kuin ulkomainonnassa. Konsepti on perheyrityksen oman markkinointitiimin käsialaa ja kampanja on rakennettu yhteistyössä Sanoma Markkinointi Roudan kanssa. Panostus kotimaahan ei ole vain tämän talven ponnistus, vaan yhtiö uskoo ympäristötietoisen suomalaisen jatkossakin suuntaavan lämmön sijaan pohjoiseen. Tavoitteidensa tueksi yhtiö vahvistaa markkinointia kokonaisvaltaisesti. Yhtiö kehittää suoraa kuluttajakanavaa matkatoimistokanavan rinnalla, ja panostaa nyt myös suomenkielisiin ohjelmapalveluihin. Hallitukseensa se on nimittänyt markkinointiosaaja Juho Jokisen, joka tunnetaan erityisesti sosiaalisen median markkinointiosaajana, ja markkinointitoimisto Dinglen perustajana.

LUE LISÄÄ 

INARIN KÄSITYÖPUOTI

Inarin Käsityöpuoti vaskaa yönpuolen Lapista laatukäsityön ja pohjoisen muotoilun kultahippuja ja saattelee ne kaiken kansan saataville.

Verkkokaupan virtuaalivitriineissä voit bongata mm. käsintehdyt maiharipieksut, värikkäitä, vapaasti puhallettuja lasiesineitä ja Inarin luonnossa vietetyistä hetkistä muotonsa ja värinsä löytäneitä koruja ja huiveja. Jos tutkailet tarkemmin, huomaat, että monet tuotteista on valmistettu Lapin luonnonmateriaaleista. Hiussolki mateennahkaa, korvakorut tuohesta, tuotteita pahkasta, sisnasta, poronkoparasta…Puodissa arvostetaan ekologisuutta ja luovuutta. Rohkeaa, omaperäistä muotokieltä. Tähän päivään tuotuja perinteitä ja omistautunutta osaamista. Sieltä et löydä yhtään massatuotettua tai teollisesti valmistettua esinettä.

Inarissa käsityöläisyydellä on pitkät perinteet ja vahva asema. Kunnassa on väkilukuun suhteutettuna valtavasti osaavia käsityöläisiä. Niitä vaeltelee laumoittain pitkin erämaita, joista niitä hakeutuu liikenneväylille imeskelemään maantiesuolaa. Käsityöläinen on harmiton ihmiselle, mutta voi taajamaan eksyessään letittää istutukset tai pureskella ornamentteja puisiin talonnurkkiin.

Inarin Käsityöpuoti on näiden itsenäisten ja intohimoisten toimijoiden yhteistyötä. Kollektiivi on työskennellyt lappilaisen käsityön arvostuksen kasvattamisen ja vastuullisen yrittäjyyden puolesta vuodesta 2017 alkaen. Verkkokauppakonseptin kehittämisen lisäksi joukkovoimalla on tarjoiltu vegaaniherkkuja ja kombuchaa Inarin kirkonkylän kesäkahvila-myymälässä.

Yhdessä tekeminen mahdollistaa sen, että periferian pienyrittäjien osaaminen ja tuotteet saavuttavat nyt jo sinutkin. Lähitulevaisuuden tavoitteemme on etsiä inarilaiselle muotoilulle markkinaa naapurimaista. Lopullisena päämääränämme on valloittaa Jupiterin kuu Europa ja perustaa käsityöläisutopiasiirtokunta valtaisaan, jäiseen kraatteriin.

 LÖYDÄ VERKKOSIVUILLE

PIRITA DESIGN

Pirita Design – ajattomat, kotimaiset pellavaneuleet ja alpakkaneuleet 

Pirita Design on suomalainen merkki, jonka päätuotteita ovat pellavasta ja baby alpacasta sekä ainutlaatuisesta alpakka-pellava-yhdistelmästä tehdyt neuleet ja asusteet. Uutuutena myös neulotut pellavaiset kodin tuotteet – pesupellavat ja kaitaliinat.

Yritys on perustettu vuonna 1998. Pirita Design suunnittelun takana toimii omistaja ja yrityksen perustaja, artesaani Pirita Pernu-Lehtinen. Pirita Design -neuleiden tunnusmerkkejä ovat ajattomuus, upeat värit sekä elävät neulepinnat. Luonnonläheisyyden ohella Pirita Designin kulmakiviä ovat yksilöllisyys ja asiakaskeskeisyys. Huomioimme erilaiset vartalonmallit ja koot. Kaikki tuotteemme ovat saatavana myös omien mittojen mukaan räätälöitynä.

Suunnittelussa huomioidaan ensisijaisesti tuotteen ajattomuus ja yhdisteltävyys. Ajattelemme, että tuote kestää vuosikausia käyttökelpoisena niin malliltaan kuin laadultaan. Peruspuvustoajattelun mukaisesti Pirita Designin vaatteet ovat hyviä peruspohjia ajattomaan tyyliin, jolloin koruilla ym. asusteilla ja yhdistelmillä on helppo toteuttaa erilaisia ja persoonallisia ilmeitä. Lisäksi mallistoon kuuluu tuotteita, joilla kätevästi uudistaa monia erilaisia, jo olemassa olevia vaatteita.

Kestävä ja läpinäkyvä tuotanto

Pirita Design -neuleiden valmistuksessa huomioidaan kestävä ja vastuullinen tuotanto. Kaikki neuleet neulotaan muotoon, jolloin ei tule hukkapaloja. Neuleiden kokoonpanossa käytetään suoraa tikkiä, jolloin ompelulangan tarve on erittäin pieni. Neulekoneen teknisesti vaatimat “jätelangat” kappaleiden aloituksiin ja lopetuksiin hankitaan toisen neulealan yrityksen ylijäämävarastosta.

Neuleiden kaikkiin valmistusvaiheisiin voi tutustua Sodankylän keskustassa sijaitsevassa yhdistetyssä Pirita Design myymälässä ja tuotantotilassa.

Vastuullisesti tuotetut raaka-aineet

Käyttämämme Aivina-pellava tulee Italiasta ja sillä on Öko-tex-100 sertifikaatti. Tunnemme langan valmistajan tuotantotavat ja tiedämme, että raaka-aineet ovat peräisin pelloilta, joita ei ole käsitelty torjunta-aineilla tai kemikaaleilla. Pellavan monivaiheinen käsittelyprosessi kuidusta langaksi nostaa sen hintaa. On kuitenkin hyvä muistaa, että pellavatuotteet ovat kestäviä, jotka säilyvät äidiltä tyttärelle.

Käyttämämme alpakan villa tulee puolestaan Perusta, jossa alpakan villan tuotanto toimii suomalaisen porotalouden tapaan. Me käytämme Baby alpacaa, joka on hyvin pehmeä kuitulaatu. Baby alpaca ei nimensä mukaisesti ole kuitenkaan alpakkavasan villaa, vaan se on nimitys hienoimmalle, pehmeämmälle ja laadukkaammalle alpakkavillalle.

Käyttämällämme alpakanvillalangalla on Öko-tex-100 sertifikaatti. Alpakan villa hylkii likaa, joka näin ollen vähentää pesukertojen määrää. Myös alpakan villasta valmistetuilla tuotteilla on pitkä elinkaari.

Sodankylästä kansainvälisille markkinoille

Pirita Design toimii Sodankylässä aktiivisesti Likiliike-yhteisössä, edistäen paikallisten tuotteiden ja palveluiden saatavuutta ja näkyvyyttä sekä tuoden hyvinvointia ja elinvoimaa koko kunnan alueelle. Minun Sodankylä –kaitaliina on Piritan suunnittelema Liki-Tuote, joka on saanut innoituksensa Sodankylän vaakunasta.

Pirita Design –neuleita on myynnissä jälleenmyyjillä Saksassa, Sveitsissä, Tanskassa ja Alankomaissa. Vuoden 2021 tavoitteena on avata verkkokauppa myös kansainvälisille asiakkaille.

LUE LISÄÄ 

Vuoden Arktinen Muotoiluintensiivinen yritys 2020

ArcticQueen/ Unique Design Finland Oy

Vuoden Arktinen Muotoiluyritys 2019

Siinne Valoakustiikka

Vuoden Arktinen Muotoiluyritys 2018

Aurora eMotion

Vuoden Arktinen Muotoiluyritys 2017

Amanda Healthcare

Vuoden Arktinen Muotoiluyritys 2016

Treeform Ltd

Siinne Valoakustiikka

Vuoden Arktinen Muotoiluyritys 2019
Siinne on saanut inspiraationsa pohjoisesta talvesta ja valosta. Konsepti mahdollistaa yksilöllisen tunnelman luomisen ja sisustuksen erilaisiin tilakokonaisuuksiin. Siinne Valoakustiikan tuoteperheeseen kuuluvat helposti asennettavat valoelementit, valaisimet, seinätaulut ja printatut paneelit.

Muotoilu yhdistää modernin teknologian, turpeen ja designin. Turvelevyjen epätasainen pinta siintää valoa kauniisti. Ekologisuus on keskeisessä merkityksessä suunnittelussa ja toteutuksessa. Laadukkaat ja ympäristöä säästävät ledlamput ja turve tulee Suomesta Konton tehtaasta. Tuotteet ovat paloturvallisia ja antibakteerisia.

Yrittäjä, Toimitusjohtaja
TaM Minna Rimpiläinen

TaM Ulla Mitiku
Arkkitehti RIBA, Sisustusarkkitehti

Aurora eMotion ja eSled

Vuoden Arktinen Muotoiluyritys 2018
Aurora eMotionin moottorikelkka safarien perustajat ovat ensimmäisten eSled sähkömoottorikelkkojen takana. Moottorikelkat valmistaa Suomessa Aurora Powertrains. Kehitys aloitettiin jo 2010 Lapin Ammattikorkeakoulun kanssa.

Suomen luonnon hiljaisuus on osa paikallista kulttuuria ja sen säilyttämiseksi Aurora eMotion on muotoilulla pyrkinyt säilyttämään sen ainutlaatuisuutta samalla tukien kestävää kehitystä. Hiljaiset ja päästöttömät moottorikelkat ovat löytäneet tiensä jo viennin markkinoille. Hiljainen kelkka kunnioittaa luonnon hiljaisuutta ja on vähemmän haitallinen ympäristölle. Aurora eMotion tarjoaa luontoelämyksiä matkailijoille ja on Lapista lähtöisin. Moottorikelkat on suunniteltu ympäristöystävällisempään tarpeeseen asiakkaiden toiveesta.

Amanda Healthcare Oy

Vuoden Arktinen Muotoiluyritys 2017
Amanda Healthcare Oy valmistaa kliinisesti tutkittuja kylmäsuihkuja koteihin. Kylmähoitoa on perinteisesti saanut kylmäaltaasta, avannosta tai huippukylmähuoneesta. Tuotemuotoilusta on vastannut muotoilija Harri Koskinen ja tieteellisestä näkemyksestä termobiologian dosentti Pirkko Huttunen.

Amanda Healthcaren tuote on suunniteltu saavutettavuuden helpottamiseksi. Tarkoituksena on lääkkeetön hoito kivun lievitykseen, stressin hoitoon, vastustuskyvyn tehostamiseen ja palautumiseen sekä ylikierroksilla käyvän sympaattisen hermoston rauhoittamiseen. Tuote on suunniteltu ekologisemmaksi ja miellyttävämmäksi kylmähoitovaihtoehdoksi ja korkealaatuiseksi tuotteeksi, joka olisi elinikäinen. Suomen Reumaliitto suosittelee Amandahealthcaren tuotetta kivunlievitykseen.

Yrittäjä/toimitusjohtaja on Panu Vapaavalta.

Karita/Rakkaudella, Karita -blogi, kuvaaja: Emma Ronkainen

Treeform Ltd

Vuoden Arktinen Muotoiluyritys 2016
Treeform Ltd suunnittelee ja valmistaa korkealaatuisia puutuotteita. Tarjonta ulottuu konseptisuunnittelusta tekniseen suunnitteluun sekä puutuotteiden valmistukseen. Tehokkaat, ekologiset tuotantomenetelmät ja ’avaimet käteen’ -ratkaisut yritysasiakkaille ovat toiminnan peruspilareita.

Yrityksen kulmakivet perustuu laajaan materiaali ymmärrykseen, tekniseen ongelmanratkaisukykyyn sekä minimalistiseen esteettiseen herkkyyteen. Treeform Ltd sijaitsee Rovaniemellä Lapissa, keskellä kansainvälisiä markkinoita.

Muotoilupalkinto 2016 saavutettiin yrityksen omalla lumisurffilauta projektilla (ILAHUboards), josta on sittemmin kasvanut maailmanlaajuinen ja tunnettu kestävänkehityksen vientibrändi.

Yrittäjä/toimitusjohtaja on Jan Leutola

Copyright Jani Kärppä, KOTA Collective & ILAHUboards.

Arctic Award Night 2021