Arktisen muotoilun palkinnot

KANSAINVÄLISET MUOTOILUKILPAILUT EDISTÄMÄÄN YRITYSTEN KILPAILUASEMAA

Arctic Design Weekin arktiset muotoilukilpailut tarjoavat yrityksille mahdollisuuden hyödyntää muotoilutoimijoiden ja opiskelijoiden osaamista yritysten kilpailukyvyn edistämisessä. Jo usean vuoden ajan muotoilukilpailu on toteutettu teollisen muotoilun sektorilla.  

Kanadalainen BRP Inc. julkistaa vuoden 2023 Arctic Design Week -tapahtumassa jo viidennen muotoilukilpailun tulokset.  Arktisten alueiden teollisen muotoilun opiskelijoille suunnattuun kilpailuun on osallistunut 42 kilpailijaa kuudesta yliopistosta Suomessa, Kanadassa, USA:ssa ja Ranskassa.

Awards Night -tapahtumassa palkitaan myös Vuoden arktinen muotoiluintensiivinen yritys 2023, sekä Vuoden arktisen muotoilun opiskelija 2023. Arktisen Muotoilun Elämäntyö -huomionosoitus jaetaan pitkäjänteisestä ja uraauurtavasta työstä, jossa muotoilu on keskeisessä roolissa.

Vuoden 2023 Arktisten Muotoilukilpailujen voittajat julkistetaan Arctic Desing Awards Night tapahtumassa 23.3.2023 Kulttuurikeskus Korundissa!

Arctic Design Week on nimennyt sitoutumattoman ulkopuolisen palkintoraadin arvioimaan arktisen muotoilun palkintojen saajia.  Advisory Boardin päätöksellä juryyn on kutsuttu seuraavat henkilöt:

Muotoilualan asiantuntijat  (4) 

Arni Aromaa, teollinen muotoilija, CEO Pentagon Design

Heikki Hepoaho, arkkitehti, tiedekeskuksen päällikkö, Metsähallitus

Kirsi Svärd, teollinen muotoilija, asiakkuusvastaava Business Joensuu

Päivi Tahkokallio, CEO Tahkokallio Design+, puheenjohtaja

Muut juryn kutsuttavat jäsenet (2)

Liisa Ansala, KT, tj Lapin Kauppakamari

Riikka Knuuti, Social Responsibility & Communications Specialist at Anglo American, elinvoimalautakunnan jäsen  (vastuullisuus-, viestintäasiantuntija)

KANSAINVÄLINEN TEOLLISEN MUOTOILUN SUUNNITTELUKILPAILU

BRP luo uusia tapoja liikuttaa ihmisiä – lumella, vedessä, asvaltilla, maastossa – ja jopa ilmassa.
Kanadan Valcourtissa perustettu BRP on jo vuosikymmenet muokannut ihmisten tapaa liikkua. Kekseliäisyys, innovatiivisuus ja asiakaslähtöisyys ovat aina olleet osa BRP:n perusarvoja vuodesta 1937 alkaen, jolloin BRP perustettiin. BRP:n tuotantolaitokset sijaitsevat Kanadassa, Suomessa, USA:ssa, Meksikossa ja Itävallassa ja työllistävät noin 12 500 ihmistä.

BRP:n tuoteportfolioon kuuluu Lynx- ja Ski-Doo moottorikelkat, Sea-Doo vesijetit, Can-Am mönkijät ja rinnakkain istuttavat mönkijät, Alumacraft- ja Manitou-veneet, Evinrude-perämoottorit ja Rotax-moottorit. BRP:n design filosofia on luoda innovatiivisia, käytännöllisiä ja jännittäviä, asiakasodotukset ylittäviä tuotteita.

BRP:n Designkilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2011 ja nyt järjestyksessään neljäs kilpailu laajenee 6 eri Design kouluun ympäri maailmaa (Suomi, Tanska, USA ja Kanada). Kilpailun voittaja palkitaan 4 – 6 kuukauden palkallisella harjoittelulla modernissa BRP:n Design & Innovaatiokeskuksessa Kanadassa.

Tämän vuoden kilpailun tavoitteena on rohkaista opiskelijoita etsimään ja luomaan uusia kestävän liikkuvuuden mahdollisuuksia alueille, joissa pohjoiset ilmasto-olosuhteet tuovat haasteita liikkumiselle. Opiskelijoiden tulee luoda vetoava, kaupunkioloihin soveltuva turvallinen 1+1 hengen sähköinen kulkuneuvo vuodelle 2025.

”Arctic Design Week on ollut loistava alusta BRP:n designkilpailuille. Jokaisella kilpailukierroksella on käyty laajoja ja syviä keskusteluja niin BRP:n designfilosofiasta kuin monista sosiaalisista haasteista, joihin varsinaisessa kilpailuissa on haettu ratkaisuja. ADW on auttanut meitä löytämään oikeat yhteydet ja tulee olemaan avainkumppanimme jatkossakin. Olemme ylpeitä, että saamme olla tulevalla ADW:llä julkistamassa jo viidennen kerran designkilpailumme voittajat. Iloitsemme myös siitä, että saamme olla mukana juhlimassa jo 15. arktista muotoiluviikkoa!”

 

What is/was the role of Arctic Design Week in the BRP Design Competition? 

Arctic Design Week (ADW) played and continues to play an important role in helping the BRP International Design Competition grow. The competition has benefited from the support of ADW from its very beginning. In fact, ADW was instrumental to the creation of the competition.

ADW has been an incredible platform for BRP’S Chief design Officer, Denys Lapointe, allowing him to connect with the right audience and discuss topics ranging from BRP’s design philosophy to the various social challenges that the competition tried to address through design.

ADW is a meeting place that has given competition finalists and BRP employees a chance to network and have meaningful exchanges with other professionals on topic of interest to the design community and to society.

Finally, ADW’s venue is a source of inspiration for anyone who has a chance to attend! The beauty of the northern climate that we are surrounded with at AWD has inspired and influenced the themes chosen for the design challenges proposed through the competition. ADW remains a key partner for the BRP International Design Competition, and we are proud to once again be on site to announce the names of the winners of our 5th edition and to share in the celebration of Arctic Design Week’s 15th anniversary!

 

In what way has BRP benefited from the competition?

BRP has certainly benefited in tangible ways from the competition. However, the competition is first and foremost a way for us to give back to the design community, and to the communities where our consumers work, and play.

For members of the Design & Innovation team who are involved in the planning of the event, or as mentors or jury members, the competition provides a unique opportunity to support emerging talent and to connect with other members of the design community, including university professors who are shaping future professionals in the field. It’s been interesting to see how the schools’ design thinking approach differ and explore joint solutions that can arise when comparing the Scandinavian and North American school of thoughts.

It is imperative to listen to young people and to the next generation of designers, as they can teach us so much through their distinct thought process, and by highlighting generational preoccupations that can influence our direction in the future.

Participants’ creative contributions as interns, have also contributed to fueling our team’s passion for what design brings to the world.

Design- ja Innovaatiojohtaja
Denys Lapointe

BRP: pääkonttori, Kanada