Ajankohtaista

Muotoiluviikon juhlavuosi esittelee arktisen pääkaupungin kasvot ja osaamisen – millainen merkitys tapahtumalla on kaupunkilaisille, yrittäjille ja kulttuuriväelle?

Arctic Design Week juhlistaa 15. juhlavuottaan 20.-26.3.2023. Mitä maailman pohjoisin muotoiluviikko tarkoittaa kaupunkilaisille, kuten Markku Broakselle, Mikael Gröhnille, Satu Miettiselle ja Julius Oförsagdille? 

Viime vuonna Arctic Design Week ylitti ensimmäistä kertaa 25 000 henkilön rajan. Kaupunkilaisia kiinnosti erityisesti Attention-tapahtuma, jossa esiintyivät muun muassa Lordi ja Ida Elina.

 

15 vuotta sitten Arctic Design Week oli lähinnä opiskelijoille suunnattu konsepti. Nykyisin maailman pohjoisin muotoiluviikko ja kaupunkifestivaali kokoaa opiskelijoiden lisäksi yrittäjät, kaupunkilaiset, asiantuntijat ja kulttuuriväen yhteen. Talvinen tapahtumaviikko on kasvanut kaupunkilaisia ja elinkeinoelämää palvelevaksi kansainväliseksi tapahtumaksi, johon osallistutaan ympäri maailmaa. 

– Arctic Design Weekin kiinnostus on vuosi vuodelta lisääntynyt, sekä kotimaisten että kansainvälisten brändien ja yhteistyötahojen toimesta. Arktinen pääkaupunki teemaa tukeva tapahtumaviikko nähdään merkityksellisenä, ja se on kasvanut kansainvälisen konseptisisällön mukaisesti aina käytettävissä olevien resurssien rajoissa, Arctic Design Weekin tuottaja Taina Torvela Business Rovaniemeltä kertoo.

Tänä vuonna yksi osallistuvista kotimaisista yrityksistä on monille tuttu suomalainen brändi Joutsen Finland Oy. Muotiliiketoiminnan vetäjä Katja Helénin mukaan heille on tärkeää olla mukana profiililtaan hyvässä tapahtumassa, jossa arktisuus, muotoilu ja vastuullisuus ovat keskiössä. 

– Haluamme olla kertomassa panostuksistamme vastuullisuuteen ja muotoiluun. Tärkeää meille on myös saada kuluttajilta ja nuorilta muotoilijoilta näkemyksiä tulevaisuuden kehitystyöhömme, kertoo Helén. 

Mutta mikä merkitys Arctic Design Weekillä on sitten kaupunkilaisille, paikallisille yrittäjille ja kulttuuriväelle? Lue alta, mitä tähän vastasivat infektioylilääkäri Markku Broas, Lapin yliopiston dekaani Satu Miettinen, Arctic Light Hotelsin yrittäjä Mikael Gröhn sekä Arctic Factoryn yrittäjä, muotoilija Julius Oförsagd

Arctic Design Week tuo kaupunkiin vireyttä ja viihtyisyyttä 

Vaikka Lapin sairaanhoitopiirin infektioylilääkäri Markku Broas on ollut kiireinen viimeiset pari vuotta ymmärrettävistä syistä, on Rovaniemellä asuva ylilääkäri huomannut ja noteerannut tapahtumaviikon Arctic Design Weekin.  

– Olen ilolla seurannut, kun ADW:n kaltainen tapahtuma tuo ihmisille iloa ja eloa. En ole itse vielä päässyt osallistumaan talviselle tapahtumaviikolle haastavan koronatilanteen takia, mutta haluan ehdottomasti osallistua tulevaisuudessa. Taide ja kulttuuri tuovat hyvinvointia meille kaikille.  

Broaksen mielestä Rovaniemi on onnistunut myös erittäin hyvin elinvoimaisuuden ja viihtyvyyden lisäämisessä. ADW:n kaltainen tapahtuma on yksi tärkeä osoitus tästä.   

– Mitä toimivampi ja vireämpi yhteisömme on, heijastuu tämä myös terveydenhuoltoomme. Tämä on keskeinen asia hyvinvoivassa ja turvallisessa yhteiskunnassa, ja näkyy myös suoraan omassa työssäni, Broas summaa.  

Kuvateksti: Viime kevään Attention-tapahtumassa Lordin aukiolla esiintyi muun muassa Lordi ja Ida Elina. ”Kansainvälistä yleisöäkin oli linjoilla yli 5 miljoonaa”, kertoo Arctic Design Weekin tuottaja Taina Torvela. 

 

Toinen rovaniemeläisille tuttu nimi on Arctic Light Hotelsin yrittäjä Mikael Gröhn, jonka yritys on osallistunut talviseen tapahtumaan useana vuotena peräkkäin. 

– Olemme aina mielellämme ottaneet osaa Arctic Design Weekiin – oli se sitten Köökki-makufestivaalin kautta tai tarjoten väliaikaisen paikan taiteelle ja tapahtumille. ADW on kaikin puolin kiinnostava tapahtuma niin paikallisille kuin turisteille. 

Viime vuosina Gröhn on seurannut myös Rovaniemen kaupungin positiivista kehitystä kuten Broaskin.  

– Mitä enemmän tapahtumia kaupungissa järjestetään, sitä enemmän kaupunki houkuttelee ihmisiä ja tulijoita. ADW onkin siitä hieno tapahtuma, että se kerää myös laajaa kansainvälistä kiinnostusta. Itse koen, että medianäkyvyys ja tunnettuuden kasvattaminen ovat tärkeitä asioita Rovaniemen kaltaiselle kaupungille, Gröhn summaa. 

Yliopistolla tärkeä ja merkittävä rooli

Lapin yliopistolla on ollut keskeinen rooli jo 15 vuotta sitten, kun Arctic Design Week sai alkunsa. ADW on ollut paikka, jossa opiskelijat ovat päässeet tuomaan esille onnistumistarinoita, käyttäjätarinoita sekä kiinnostavia case-esimerkkejä. Näiden tarinoiden kautta muotoilun hyödyt ovat konkretisoituneet myös laajemmalle yleisölle.  

– Opiskelijan rooli on keskeinen ADW:ssä. Tehtävänämme on ollut tuoda myös esille Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan roolia, jolla on samalla tärkeä rooli yhteiskunnallisessa keskustelussa. Opiskelijat ovat uudistava voima. Heillä todella on näkemystä, Lapin yliopiston dekaani Satu Miettinen toteaa.  

Kuvateksti: Lapin yliopiston ja Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijat ovat olleet esimerkiksi tiiviisti mukana luomassa Arctic Design Weekin suosittua muotinäytöstä. 

 

ADW on osa kaupungin ja arktisen korkeakoulukonsernin yhteistyösopimusta sekä kansainvälistä Worlds Design Weeks yhteistyöverkostoa. Miettisen mukaan on hienoa, että organisaatiotoimijat ja valtava joukko ihmisiä yhdistyvät ja pistävät panoksensa, jotta ADW saadaan toteutettua. Lisäksi vapaaehtoisuuden rooli on ollut tapahtuman järjestelyissä aina suuri. 

– Iso kiitos, jotka ovat laittaneet kortensa kekoon ja tehneet paljon tapahtumien onnistumisten eteen. He ovat hirmu tärkeä liima, joka pitää kaikkea yllä. Volyymi ja runsaus syntyy siitä, kun mukana on niin monta tekijää, Miettinen toteaa. 

Runsaasti mielenkiintoista sisältöä

Arctic Factory yrittäjä, muotoilujohtaja Julius Oförsagdilla on pitkä suhde Arctic Design Weekiin. Hän on ollut tuottamassa tapahtumaa vuosina 2012–2018. Oförsagd näkee suureen potentiaalin muotoilutapahtumassa – monestakin näkökulmasta. 

– ADW-tapahtumalla on tärkeä tehtävä tuoda erilaista arktista ja muotoiluosaamista esille. Vuosien varrella se on toiminut myös alustana kokeilla ja testata uusia konsepteja, Oförsagd kertoo.

Brändillisestä näkökulmasta Oförsagd näkee arktisen muotoilun todella herkullisena ja resonoivana terminä. Tapahtumalla on entisen tuottajan mielestä paljon annettavaa. Sen avulla voidaan viedä pohjoista ja suomalaista arktista osaamista maailmalle, ja parhaimmassa tapauksessa teeman alla Rovaniemi pystyy erottautumaan muista alueista ja kaupungeista. 

– Muotoilu on ihmislähtöistä kehittämistä sekä ihmisten tarpeiden ymmärtämistä. Rohkaisinkin ihmisiä tutustumaan muotoiluun tässä ajassa ja avaamaan omaa mieltään.  Muotoilu voi olla niin paljon: se voi olla mukana muuttamassa yhteiskuntaa ja tekemässä polkuja sellaisiksi, että arkielämä olisi meille kaikille parempaa, Oförsagd summaa.  

KUVASARJA

Kuvateksti: Arctic Design Weekin pääsisältöjä ovat Arctic AHA! yritysfoorumit, Arktista Vimmaa -kaupunkifestivaali ja ÄÄRI-messut. 

 

Tulevan juhlavuoden ohjelmistossa on runsaasti sisältöjä kulttuurinnälkäiselle yleisölle, kasvuhakuisille ja muotoiluorientoituneille yrittäjille sekä innovatiivisille suunnittelijoille ja opiskelijoille. Tarjolla on yli 100 erilaista ohjelmaa eri puolilla kaupunkia ja Rovaniemeä ympäröiviä kyliä.

– Kannattaa olla avoin uusille asioille ja laajentaa näkökulmaa. Arctic Design Week tarjoaa mitä mielenkiintoisimpia tapahtumia, kuten juhlakonsertteja, designmessut, InnoMaratoneja, näyttelyitä, foorumeita ja seminaareja, muotinäytös, design workshopeja, elokuvia, ulkoilmatapahtumia ja installaatioita eri puolilla kaupunkia. Kaikille löytyy varmasti jotakin. 

 

INFOBOKSI

ARCTIC DESIGN WEEK

  • Vuosittain viikolla 12 järjestettävä, maailman pohjoisin muotoilutapahtuma Rovaniemellä
  • Pääsisältö: Arctic AHA! yritysfoorumit, Arktista Vimmaa -kaupunkifestivaali ja ÄÄRI-messut 
  • Osa globaalia World Design Weeks -verkostoa
  • Pääjärjestäjät: Rovaniemen kaupunki/Business Rovaniemi ja kulttuuritoimi sekä Lapin korkeakoulukonserni (Lapin yliopisto ja Lapin ammattikorkeakoulu) 
  • Pääyhteistyökumppanit: BRP Finland Oy, Kaleva Media Oy, Polestar Finland Oy, Grano Oy, Joutsen Finland Oy
  • Rovaniemen kaupungin rekisteröimän Arctic Design Capital -tavaramerkin näkyvin toimintamuoto
Share This